


بررسی جایگاه تتراپک (کارتنهای چند لایه) در بازار کاغذ و کارتن ایران
سعیده عسگری1، آرش رضایی 2، مصطفی برزگر شیری3
1 کارشناسی بازیافت- مرکز جامع علمی کاربردی شهرداری تهران
2 کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست- دانشگاه علوم و تحقیقات
3 کارشناس ارشد مهندسی چوب و کاغذ و عضو هیات مدیره انجمنبازیافتکاعذ و فرآوردههایسلولزیگلستان
سطح مخاطبین این مطلب: کارشناسی ارشد
چکیده:
تتراپک یا همان انقلاب بستهبندی چند لایه مواد غذایی با امکان نگهداری محتویات به روشی بهداشتی، طولانی و با حفظ کیفیت اولیه، در سال 1929 میلادی با نوآوری دکتر روبن رازینگ در افتتاح اولین شرکت بسته بندی مواد غذایی در کشور سوئد پا به عرصه حیات گذارد. این چندسازه بهطور کلی و جدای از ماموریتش و اینکه برای نگهداری کدام مادهغذایی اختصاص می یابد، از مقوا(حدود 75 درصد)، پلی اتیلن(25 درصد) و آلومینیم( 5 درصد) تشکیل شده است. در سال گذشته در کشورمان حدود 20 هزار تن از این نوع بسته بندی تولید شده که علاوه بر آن حجم بالایی از محصولات وارداتی نیز در این نوع بسته بندی ها عرضه و وارد بازار مصرف شده است اما سهم بازیافت و استخراج اجزاء تشکیل دهندهی آن بهویژه کارتن در حدود 2 درصد در کل کشور بوده است. بررسی ها و مصاحبههای به عمل آمده در مورد رویکرد دست اندرکاران تولید و بازیافت این کارتن های چند لایه شامل شرکت اصلی تتراپک(شرکت مادر)، شرکت تتراپک ایران، صنایع لبنی، موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی، سازمان مدیریت پسماند و صنایع بازیافت(بخش خصوصی) حاکی از آن است که علیرغم پتانسیل کارتن های تتراپک در تامین حداقل 15 هزار تن سالیانه نیاز کاغذ و کارتن کشور، متاسفانه بخش عمده این منبع ارزشمند به دلیل بی توجهی و عدم سرمایه گذاری کافی، راهی مراکز دفن زباله میگردد.
کلمات کلیدی: کارتن های تتراپک، کاغذ و مقوا، بازیافت
برچسبها: تتراپک